Skolereform

1. august 2014 trådte Folkeskolereformen i kraft.

På Firehøjeskolen har vi valgt at give mulighed for at kunne fordybe sig i fagene og elevernes læringsproces. Af samme grund ringer klokken kun to gange dagligt; nemlig om morgenen, når skoledagen begynder og igen efter en god middagspause.

To gange om ugen har vi på Firehøjeskolen morgensang. Alle eleverne mødes omkring klaveret, hvor der synges en til to af årstidens sange.

Faglig fordybelse

Faglig fordybelse og lektiecafé er også en del af den nye Folkeskolereform, hvor eleverne på alle klassetrin har mulighed for at fordybe sig i noget fagligt som eleven skal blive bedre til. Som udgangspunkt er alle elever tilmeldt faglig fordybelse, og det er kun forældrene der kan framelde den enkelte elev.

Understøttende undervisning

Understøttende undervisning også kaldet "UU"  ligger ud over undervisning i fagene. Tiden til understøttende undervisning skal bruges til at supplere og understøtte undervisningen i fagene. Understøttende undervisning varetages i hele skoleforløbet af både lærere og pædagoger. Understøttende Undervisning giver mulighed for at koble det teoretiske og det praktiske sammen. 

Bevægelse i alle fag

På alle folkeskolens klassetrin skal motion og bevægelse indgå i et omfang, der i gennemsnit svarer til ca. 45 minutter dagligt i løbet af den længere og varierede skoledag. Bevægelsen skal medvirke til at fremme sundhed hos børn og unge samt understøtte motivation og læring i skolens fag. Motion og bevægelse indgår på Firehøjeskolen i alle skolens fag.

Læringsmål

Alle børn skal blive bedre fagligt. Et vigtigt redskab til at bakke op om bedre læring er at arbejde læringsmålstyret med undervisning og med elevernes læring. Læringsmålene skal sætte elevernes læringsudbytte tydligere i centrum.

Læs mere om reformen

Du kan læse meget mere om Folkeskolereformen her